חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

פיצויים למאבטח שנקלע לאירוע ירי

אוגוסט 26, 2018

סטודנט למחשבים עבד באבטחה ונקלע לאירוע ירי באיזור טייבה. בעקבות האירוע, הנחשב תאונת עבודה לכל דבר ועניין, נגרם לו נזק תפקודי ונקבעה לו נכות בשיעור 29%. היורים הורשעו ובית המשפט פסק למאבטח פיצויים של כ-316,500 ש"ח בנוסף לכספי הביטוח הלאומי. הפיצוי הכולל עמד על כ-1 מליון שקלים.

מאת  מנכ"ל זכותי, וצוות זכותי (13 לינואר 2015)


גרגורי צ'וחננקו,  מאבטח בחברת השמירה בע"מ, היה בן 23 בעת שנקלע לאירוע ירי במהלך עבודת אבטחה בחברת "בזק" ב-2007. האירוע התרחש בעיר טייבה כאשר הגיעו למקום שני תושבי המקום  באקדחים שלופים. במהלך מאבק שהתפתח בין המאבטח ומאבטח נוסף במקום לבין התושבים אירעו חילופי יריות ובמהלכן נפגע אחד היורים, נאשף מג'יד והמאבטח. כתוצאה, על פי חוות הדעת של מומחה מטעם בית המשפט נקבעה למאבטח נכות צמיתה עקב תאונת עבודה בשיעור של 29%.

היורים הורשעו בהליך פלילי בגין שוד מזויין, גרימת חבלה חמורה בכוונה מחמירה ונשיאת נשק שלא כדין. במקביל להליך הפלילי, המאבטח הגיש תביעה כנגד היורים, חברת הביטוח, המעסיקה וחברת בזק. בהליך פשרה שנעשה לפני המשפט חברת הביטוח, המעסיקה ובזק הגיעו לפשרה עם המאבטח כי הן ישלמו לו 185,000 ש"ח, מעבר לתשלומי הביטוח הלאומי. בתמורה הן לא יכירו באחריות ו/או בחבות, והתביעה של המאבטח כנגד היורים תימחק. כך חברת הביטוח הראל ובזק יוכלו לתבוע אותם עבור חבותם באירוע. הסדר פשרה זה קיבל תוקף של פסק דין חלקי ביוני 2011.

אומדן הנזק למאבטח

במהלך הדיון נדרש בית המשפט השלום בהרצליה לשאלת שיעור הנזק שנגרם למאבטח והיה עליו להחליט האם הסכום שנקבע בפשרה הינו סביר. כדי לעשות זאת בחן בית המשפט את הנכות הרפואית והנכות התפקודית של המאבטח. לפי פסק הדין של השופטת חנה קלוגמן מה-19 ליוני 2011 (צ'וחננקו ואח' נ' חברת השמירה בע"מ ואח' – ת"א 6948-10-09) "ממקום האירוע הועבר התובע לבית החולים שיבא. בבדיקה בחדר המיון נמצא כי נפגע מכדור ביד ימין ובאגן ועל כן הועבר לחדר הניתוח שם נותח בידו הימנית ובאגן". כשלושה שבועות לאחר מכן, הועבר צ'וחננקו להמשך שיקום בבית החולים לוינשטיין. כ-8 חודשים לאחר מכן אושפז המאבטח במחלקה לכירורגיית כף יד בבית החולים לשם ביצוע ניתוח נוסף בכף ידו.

הוועדות הרפואיות במוסד לביטוח לאומי קבעו למאבטח נכות זמנית בשיעור של 100% ממועד התאונה ועד כשנה לאחריה, ונכות משנית בשיעור של 40% עד לסוף תקופת ההתאוששות שלאחר הניתוח. לבסוף נקבעה לו נכות של 57% בגין תאונת עבודה.

בבדיקה שניה, שנערכה על ידי מומחה רפואי מטעם בית המשפט, תואר בפסק הדין כי התלונן המאבטח על "הגבלה בתנועת אצבעות בכף יד ימין השלטת, קושי בכיפוף, כאבים בסגירת אגרוף, הפרעה בתחושה והגבלה בתנועות כף הרגל". לפי חישוב המומחה עמדה נכותו של המאבטח על נכות משוקללת בשיעור של 29%.

חישוב הפיצויים

המאבטח התחיל לעבוד בעבודת האבטחה עם שחרורו מצה"ל, עבד בה כ-9 חודשים וטען כי מדובר בעבודה מזדמנת "תוך כוונה למימוש הפוטנציאל לעתיד". הוא עבד בעבודה זו במקביל ללימודי הסמסטר הראשון שלו במחשבים. בשל האירוע טען המאבטח כי נקטעו תוכניותיו עקב אותה תאונת עבודה. כפי שעולה מפסק הדין, התובע טען כי "כתוצאה מנכותו הוא נדרש למאמץ פיזי עצום בעבודה לעומת המאמץ שנדרש ממנו בטרם התאונה. מוסיף וטוען התובע כי הוא חושש שבשלב מסוים יפוטר בשל מגבלותיו שכן אינו עומד בדרישות התפקיד". לאחרונה מצא המאבטח עבודה בתחום התכנות ובהתאם לכך נקבעה נכותו התפקודית על 20%. על בסיס נכות זו נקבעו למאבטח פיצויים בגין הפסד השתכרות לעתיד, עד לגיל הפנסיה.

מכיוון שלא היה מסוגל לעבוד כלל ממועד התאונה ועד כ-4.5 חודשים לאחריה, קובע בית המשפט למאבטח פיצויים בגין הפסד השתכרות לעבר. בנוסף, נראה ששכרו כעת נמוך באופן ניכר מהשכר שהשתכר טרם התאונה. לכך הצטרפו תשלומים בגין הוצאות רפואיות, נזק לא ממוני, הפסד הפרשות המעביד לפנסיה ועזרת צד שלישי לעבר ולעתיד, מכיוון שהתובע אושפז לאחר התאונה, ונדרש לעזרת קרובים וכך גם בעתיד יזדקק לעזרת הזולת בשירותי סיעוד.

כלל הפיצויים עמדו על כ-992,000 ש"ח. התביעה כנגד הביטוח הלאומי הסתכמה בסכום של כמיליון ש"ח, סכום הגבוה מהפיצוי הכולל שנפסק למאבטח. לכן, מכיוון שתביעת המאבטח כלפי הנתבעות "נבלעת" בתוך התביעה בביטוח הלאומי, לא קבל את הסכום מחברת הביטוח, חברת השמירה ו"בזק", אלא מהביטוח הלאומי. בהתאם לכך, אלו גם לא יקבלו פיצוי מהיורים בגין חלקם בסכום הפשרה.

עם זאת, נקבע כי המאבטח יהיה זכאי לפיצוי שווה ערך ל25% מהנזק, בעקבות הסכם הפשרה בתוספת הוצאות משפט. כלומר, סך הכל כ-316,500 ש"ח מתוכם היורים ישלמו לנתבעות 92,500 ש"ח בצירוף הוצאות משפט בסך של 25,000 ש"ח.

רכיבי הפיצוי שנפסק

  • הפסד השתכרות לעבר – 133,683 ₪
  • הפסד השתכרות לעתיד – 488,450 ₪
  • הפסד הפרשות לפנסיה – 70,000 ₪
  • עזרת צד שלישי לעבר – 10,000 ₪
  • עזרת צד שלישי לעתיד – 25,000 ₪
  • הוצאות רפואיות – 15,000 ₪
  • נזק לא ממוני – 250,000 ₪

סה"כ הפיצויים שנפסקו לתובע: 992,133 ₪


צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם