זכויות רפואיות
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

טופס 101 – למקבלי קצבת נכות

נכים ובעלי מוגבלויות רבים המקבלים קצבת נכות מתלבטים כיצד למלא את טופס 101 בלי להיפגע: האם המעסיק יפטר אותי אם יידע שאני נכה? האם ביטוח לאומי יפגע בקצבת הנכות שלי? האם אני זכאי לפטור או הקלה במס? האם קצבת נכות היא "הכנסה אחרת" או לא? 


טופס 101 (קובץ PDF) הוא למעשה "כרטיס עובד" שעל כל מעסיק למלא עם העסקת עובד חדש. טופס כרטיס העובד משמש גם לבקשות הקלה ותיאום מס במידת הצורך, וזהו המקום שבו נכים ובעלי מוגבלויות נתקלים בבעיה, שהיא יותר מחוק יבש או חישוב מס. בעיה זו עלולה להשפיע על מצבם הכלכלי בצורה משמעותית.

נכים ובעלי מוגבלויות, המקבלים קצבה חודשית, חוששים לציין זאת בטופס 101, שמא המעביד יחליט לא לקבל אותם לעבודה. אנשים מסוימים רואים בסעיף זה חדירה לפרטיות, העלולה לגרום נזק למקבלי קצבאות ולמנוע מהם להשתלב בשוק העבודה. סוגיה זו שנויה במחלוקת, אך אם מקבל הקצבה זכאי לקבל  פטור ממס, עליו לציין בטופס 101 שהוא מקבל קצבה כדי לממש את הפטור.

כמו אדם בעל מוגבלות המקבל קצבה, גם אדם שאינו בעל מוגבלות, אך הוא נשוי לבעל מוגבלות או הורה לילד המקבל קצבה, מתלבט אם עליו לציין זאת בטופס 101, ואם כן, היכן וכיצד להתייחס לקצבה.

האם לסמן קצבת נכות כ"הכנסה אחרת"?
עקרונית, יש להצהיר בטופס 101 על קבלת קצבה בסעיף "פרטים על הכנסות אחרות". קיימים הבדלים בין הקצבאות השונות, חלקן פטורות ממס וחלקן לא. לדוגמה, האם יש להתייחס לקצבת ילד נכה או לקצבת נכות מעבודה באותו אופן שבו מתייחסים לקצבת נכות כללית?

האם אני זכאי לפטור או הקלה במס?

אלו הקצבאות הפטורות ממס:

אלו הקצבאות שאינן פטורות ממס:

קצבת דמי פגיעה פטורה מתשלום דמי ביטוח לאומי, אך חייבת בתשלום דמי ביטוח בריאות ומס הכנסה. עבור קצבת ילד נכה, מעניק מס הכנסה נקודות זיכוי להורים, כך שסכום המס המופחת מהמשכורת של אחד ההורים נמוך יותר, ויש לחדש את הזכאות להקלה זו מדי שנה. כמו כן, הורים לילד בעל לקויות הסובל מפיגור גם זכאים לנקודות זיכוי בחישוב המס.

מס הכנסה מעניק גם 2 נקודות זיכוי עבור בן/בת זוג או הורה המשותקים בכל גופם, מרותקים למיטה, עיוורים או סובלים מחוסר שפיות. בנוסף, מס הכנסה מעניק זיכוי ממס על חלק מהסכומים המיועדים להחזקת בן/בת זוג או הורה במצבים המצוינים לעיל במוסד מיוחד.


האם יפטרו אותי בגלל קצבת נכות?

כאמור, יש להצהיר על קצבת נכות בטופס 101 לפי החוק, אך כדאי להתייעץ עם גורם מקצועי ולקחת בחשבון את ההבדלים בין הקצבאות השונות.


למידע נוסף:

אם נפגעתם בעבודה או שאתם סובלים מבעיה רפואית וזקוקים לסיוע בזכויות רפואיות, 

צרו קשר דרך האתר או התקשרו למומחי זכויות רפואיות של "זכותי" במספר 5520*

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם