שעלת בקרב מבוגרים

ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

שעלת, או בשמה המקצועי פרטוסיס (Pertussis), היא מחלה שמשפיעה על דרכי הנשימה ונגרמת על ידי החיידק Bordetella pertussis. לרוב, המחלה מופיעה אצל ילדים, אך היא יכולה להתפתח אצל כל אדם, גם בגיל מבוגר. לכן, חשוב להבין מהי בדיוק המחלה הזאת, איך מזהים אותה ומתי כדאי לפנות לטיפול רפואי. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על שעלת בקרב מבוגרים.

 

אדם הסובל משעלת

מה זו שעלת ואיך היא משפיעה על ילדים ומבוגרים? 

שעלת, כפי שאפשר לנחש משמה, גורמת להתקפי שיעול קשים, אשר יכולים להפריע מאוד לנשימה ולגרום גם ל"צפצופים" בזמן ההתנשפות בין שיעול לשיעול. בקרב תינוקות, השעלת עלולה להיות מסוכנת במיוחד ולגרום גם לדלקת ריאות, קשיי נשימה חמורים ובמקרים קיצוניים אפילו למוות. לכן, החיסון לשעלת ניתן כיום בארבע פעימות לתינוקות בשנה הראשונה לחייהם. 

שעלת בקרב מבוגרים נחשבת נדירה יותר, אך היא בהחלט עלולה להופיע ויש לכך כמה סיבות אפשריות. קודם כל, אצל חלק מהמבוגרים, החסינות שהושגה לאחר קבלת החיסון בילדות, או לאחר הידבקות קודמת במחלה, יכולה להיחלש או להתפוגג לגמרי. בנוסף, רוב המבוגרים אינם מקבלים זריקת דחף (בוסטר) הדרושה כדי לחזק את ההגנה נגד החיידק הנפוץ הזה. 

חשוב להבין כי מחלה זו משפיעה אחרת על מבוגרים וילדים. בעוד שתינוקות וילדים בדרך כלל מראים את התסמינים הקלאסיים שלה, כלומר שיעול חריף ו"צפצופים" שלרוב גורמים להורים להילחץ ולפנות לרופא, הרי שאצל מבוגרים קל יותר לחשוב שמדובר בצינון פשוט. במצב כזה, מבוגרים רבים פשוט לא יפנו לאבחון ולא יקבלו את הטיפול שדרוש להם. 

 

מהם התסמינים הבולטים של המחלה בקרב מבוגרים? 

שעלת בקרב מבוגרים מתחילה כמו הצטננות רגילה שמלווה בנזלת, חום נמוך ושיעול קל מדי פעם. אולם בשונה מהצטננות, אשר נוטה לחלוף לאחר כמה ימים, שעלת יכולה לגרום לשיעול שנמשך שבועות ארוכים או אפילו חודשים. אחד הסימנים המובהקים לשעלת הוא שיעול שמחמיר בעיקר בשעות הלילה ולעיתים אף גורם לכאבים בבטן ובחזה, וכן לקשיי נשימה. 

השיעול יכול להיות מלווה גם בהקאות, פנים כחולות או אדומות וגם עייפות קיצונית. ובשונה מילדים, מבוגרים במקרים רבים לא ישמיעו את קולות ה"צפצוף" המלחיצים שאופייניים יותר למחלה בגיל צעיר.

במקרים מסוימים ובהיעדר טיפול, שעלת בקרב מבוגרים עלולה לגרום גם לתופעות לוואי חמורות יותר ולסיבוכים, כמו שברים בצלעות או בקע, כתוצאה מהפעלה מתמשכת של השרירים באזור החזה והבטן. לכן, בכל פעם שמתמודדים עם שיעול טורדני שלא מרפה, כדאי לפנות לגורם רפואי כדי לברר את הסיבה לכך.

איך מטפלים בשעלת וכמה זמן זה צפוי להימשך? טיפול בשעלת

אם אכן הגעתם לאבחון והבנתם שאתם מתמודדים עם שעלת, ניתן יהיה לטפל במחלה באמצעות תרופות אנטיביוטיות כמו אזיתרומיצין או אריתרומיצין. תרופות אלו עשויות להפחית את חומרת התסמינים ולקצר את משך המחלה. במובן הזה, שעלת בקרב מבוגרים דורשת טיפול בדיוק כמו אצל ילדים.

עם זאת, חשוב לזכור שאם מזהים את המחלה לאחר שלושה שבועות או יותר, הטיפול האנטיביוטי בדרך כלל יהיה פחות יעיל בשיפור התסמינים. זאת מכיוון שבשלב הזה, ברוב המקרים הגוף כבר נלחם בחיידקים שגרמו למחלה והשיעול ושאר התסמינים נגרמים מהנזק שכבר נגרם על ידי החיידקים ומהתגובה של מערכת החיסון.

לצד הטיפול הרפואי, ניתן גם לבצע פעולות נוספות אשר יקלו על התסמינים, כמו לדוגמה שימוש במכשיר אדים להרגעת דרכי הנשימה, נטילת תרופות לשיעול הניתנות ללא מרשם וכמובן מנוחה, תזונה בריאה והמון נוזלים. אם הסיכון לפתח את המחלה מפחיד אתכם, כדאי לשקול לקבלת זריקת דחף של חיסון הילדות המשולש שמגן מפני טטנוס, דיפטריה ושעלת. זהו חיסון שמומלץ במיוחד למבוגרים שנמצאים במגע יומיומי עם תינוקות וילדים צעירים, כמו גם לכל מי שעובדים במוסדות רפואיים.

 

 

Images by: 8photo on Freepik,  DCStudio on Freepik

איך זה עובד

סובלים מבעיה רפואית, חליתם? נבחרת המומחים של זכותי הכוללת: רופאים, יועצי מס, רואי חשבון ויוצאי הביטוח הלאומי עומדת לרשותכם עד לקבלת המגיע לכם ממס הכנסה, ביטוח לאומי וחברות הביטוח.

1
פגישה ללא עלות

ניתן לקיים פגישה פרונטאלית באחד מסניפי החברה או טלפונית עם מומחה זכויות. הכל ללא עלות וללא התחייבות.

2
בניית תיק רפואי

אנו מסייעים ללקוחותינו להגיש תביעה המגובה בסיכום רפואי מקצועי וממצה המגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה.

3
הגשת התביעה

לאחר בניית התיק על ידי המחלקה המקצועית הכוללת: רופאים, מומחי זכויות ויוצאי הביטוח הלאומי מוגשת התביעה למוסד הרלוונטי.

4
הכנה וליווי עד הצלחה

וות המומחים שלנו ילווה את התהליך מתחילתו ועד סופו כולל דיווח שוטף, הנחיות לקראת הוועדות הרפואיות עד להצלחה.

לקוחות מספרים
מה לקוחות מספרים עלינו
צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם