חקר האלצהיימר – חידושים שחשוב להכיר

ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

אלצהיימר היא מחלה ניוונית של המוח שמוגדרת כיום חשוכת מרפא. היא פוגעת לאט ובהדרגה בתפקודם של תאי עצב (נוירונים) במוח ובסופו של דבר למותם. מי שסובלים מהמחלה מתמודדים עם פגיעה ביכולות החשיבה, בדגש על הזיכרון, הלמידה, השפה וההתמצאות במרחב. 

המחלה התגלתה לראשונה על ידי הפסיכיאטר הגרמני אלואיס אלצהיימר בשנת 1906. לאורך השנים הרבות שחלפו מאז, נעשו מאמצים אדירים כדי ללמוד אותה, לאבחן ולטפל בה, אך גם בימים אלו, היא נחשבת לאחת מהמחלות המורכבות והמאתגרות ביותר. עם זאת, בשנים האחרונות אכן נרשמו כמה פריצות דרך חשובות שכדאי להכיר.

קשיש חולה אלצהיימרלמה הטיפול באלצהיימר כל כך מאתגר ומורכב? 

בעוד שטיפולים במחלות כמו סוכרת וסרטן השתפרו דרמטית בעשורים האחרונים, ההתמודדות עם אלצהיימר היא כאמור שונה וייחודית. חקר האלצהיימר לא התקדם מספיק וגם כיום עדיין לא ברור עד הסוף מהם הגורמים להתפתחות המחלה. לכן קיימים קשיים בפיתוח תרופות אשר יכולות לחדור את מחסום הדם-מוח ולהשפיע באופן יעיל על תאי העצב שנפגעים ממנה. בנוסף, כאמור, עדיין לא ברור עד הסוף מהם הגורמים שמובילים להתפתחות המחלה ולמה היא משפיעה על אנשים שונים בצורה שונה. 

לכן, רוב הטיפולים שניתנים כיום לחולי אלצהיימר מאפשרים לטפל בסימפטומים ספציפיים בלבד, כמו לדוגמה בעיות זיכרון ותקשורת, אך אינם משפיעים על המחלה עצמה. היעילות של טיפולים אלו היא בדרך כלל מוגבלת והם אינם יכולים לבלום אותה לחלוטין או לרפא אותה.

מהם החידושים בתחום חקר האלצהיימר ואיך הם משפיעים על המטופלים? 

בשנים האחרונות נרשמה התקדמות משמעותית בהבנה של מחלת האלצהיימר ובכל מה שקשור אל חקר האלצהיימר. בהתאם, ישנה גם התקדמות בפיתוח תרופות חדשות להתמודדות איתה. בשנת 2021 אושרה על ידי ה-FDA תרופה אשר יכולה במקרים מסוימים לעכב את התקדמותה בקרב מטופלים מסוימים, וגם ביולי 2023 אושרה תרופה ראשונה מסוגה אשר יכולה להאט משמעותית את קצב הדעיכה הקוגניטיבית אצל חולים בשלב מוקדם. עם זאת, גם התרופות החדשניות האלו עדיין לא מאפשרות ריפוי מלא ואינן מתאימות לכל המטופלים.

החדשות הטובות הן שמחלת האלצהיימר היא מהנושאים הנחקרים ביותר ברפואה וחוקרים רבים מאמינים כי בעתיד הקרוב צפויים להתפרסם ממצאים מעודדים נוספים ופריצות דרך משמעותיות בתחום חקר האלצהיימר. בין היתר, פותחו בשנים האחרונות תרופות ניסיוניות אשר מתמקדות גם בהשפעת מערכת החיסון על הדלקות הנגרמות על ידי המחלה. בנוסף, מפתחים כיום בדיקות חדשניות שיכולות לזהות את המחלה כמה שנים לפני הופעת התסמינים הראשונים. בעזרת זיהוי מוקדם כזה, ניתן יהיה להתאים טיפול יעיל יותר להאטת ההתקדמות של המחלה.

האם יש תקווה לריפוי אלצהיימר בעתיד הנראה לעין? טיפול באלצהיימר

מטבע הדברים, גם המדענים והרופאים המנוסים ביותר אינם יכולים לחזות את העתיד, אך חוקרים שמכירים מקרוב את העבודה האקדמית בנושא ואת חקר האלצהיימר מגלים אופטימיות זהירה. גם אם ריפוי מלא עדיין לא נראה באופק, השיפור באבחון ומתן טיפולים מותאמים אישית בהחלט עשויים לאפשר התמודדות טובה יותר איתה. טיפול מותאם אישית, שבו משתמשים בתרופות ושיטות המתאימות באופן ייחודי לכל אדם, עשוי לשפר במידה דרמטית את החיים לצד המחלה ובעתיד אולי אף לבלום אותה לחלוטין.

חיים לצד אלצהיימר: איך משפרים את ההתמודדות עם המחלה?

עד שנזכה לבשורות משמעותיות נוספות על תרופות וטיפולים חדשים באלצהיימר, חשוב להבין שכבר היום נעשים מאמצים אדירים כדי לשפר את איכות החיים של החולים ולעכב, ככל שניתן, את התקדמות המחלה בדרכים שונות. המאמצים האלו נשענים במידה רבה על אבחון מוקדם וטיפול רפואי, אך גם על היבטים נוספים וחשובים לא פחות – כמו תמיכה פסיכולוגית, שיפור סביבת המגורים ושינויים באורח החיים, לרבות הקפדה על פעילות גופנית, מפגשים חברתיים ותזונה בריאה. 

כל אלו נמצאו במחקרים כגורמים שעוזרים לשפר משמעותית את החיים לצד המחלה, להאט את ההידרדרות הקוגניטיבית ולשמר ככל שניתן את תפקוד המוח למשך פרק זמן ארוך יותר. ולצד זאת, כדאי כמובן לפעול לקבלת סיוע כספי מהמדינה ומחברת הביטוח, בין אם באמצעות קצבאות, מענקים או שירותים מסוגים שונים שעשויים להקל מאוד על ההתמודדות עם המחלה המורכבת הזאת.

 

1st image by atlascompany on Freepik

2nd image by jcomp on Freepik

איך זה עובד

סובלים מבעיה רפואית, חליתם? נבחרת המומחים של זכותי הכוללת: רופאים, יועצי מס, רואי חשבון ויוצאי הביטוח הלאומי עומדת לרשותכם עד לקבלת המגיע לכם ממס הכנסה, ביטוח לאומי וחברות הביטוח.

1
פגישה ללא עלות

ניתן לקיים פגישה פרונטאלית באחד מסניפי החברה או טלפונית עם מומחה זכויות. הכל ללא עלות וללא התחייבות.

2
בניית תיק רפואי

אנו מסייעים ללקוחותינו להגיש תביעה המגובה בסיכום רפואי מקצועי וממצה המגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה.

3
הגשת התביעה

לאחר בניית התיק על ידי המחלקה המקצועית הכוללת: רופאים, מומחי זכויות ויוצאי הביטוח הלאומי מוגשת התביעה למוסד הרלוונטי.

4
הכנה וליווי עד הצלחה

וות המומחים שלנו ילווה את התהליך מתחילתו ועד סופו כולל דיווח שוטף, הנחיות לקראת הוועדות הרפואיות עד להצלחה.

לקוחות מספרים
מה לקוחות מספרים עלינו
צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם