צהבת

ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

על אף שהיא נדירה יותר היום – בזכות התקדמות הרפואה, הטיפולים, החיסונים והבדיקות – צהבת היא עדיין מחלה מפחידה, מאתגרת ולא פשוטה להתמודדות. המחלה זכתה לשם הייחודי הזה בגלל ההשפעה הברורה והמבהילה שלה על מי שסובלים ממנה, שכן היא מתבטאת לרוב בגוון צהוב בלחמית העין, על העור ובאזורים נוספים. 

השינוי המובהק בגוון העור והעיניים נובע מהצטברות חריגה של חומר בשם בילירובין. זהו חומר שקיים בגוף של כולנו, אך במצב תקין מתפרק בכבד ולא גורם לשינוי הזה. במקרה של תחלואה בצהבת, החומר הזה מצטבר בגוף בעקבות פגיעה בתפקוד הכבד. 

מהי צהבת (Hepatitis) ומהם התסמינים הבולטים שלה?

צהבת היא בקרוב המקרים מחלה נגיפית, אשר כמה נגיפים יכולים לגרום להופעתה וכל אחד מהם דורש בדיקות וטיפולים אחרים. הבעיה היא שברוב המקרים, התסמינים של צהבת מכל הסוגים הם די דומים ולכן לא תמיד פשוט להבין מהו הזן הספציפי שגרם לה. לרוב, תסמיני המחלה יכללו גם חום, חולשה כללית, חוסר תיאבון, שתן כהה, כאבי בטן וכאמור, הצהבה של גוון העור או העיניים.

עיניים בגוון צהוב

כדי להבין עוד על המחלה ועל השפעותיה, כדאי להכיר את הסוגים הנפוצים שלה ואת המאפיינים הייחודיים שלהם:

צהבת A

נגיף הפטיטיס מסוג A יכול לעבור מאדם לאדם דרך מגע עם חלקיקי צואה ולכן הוא נפוץ יותר באזורים עם תנאי היגיינה ירודים. הסוג הזה עלול לגרום לדלקת חריפה מאוד, שיכולה להוביל לפגיעה מתמשכת בכבד ובמקרים נדירים אפילו למוות. כיום, למחלה מהסוג הזה אין תרופה, אך יש לה חיסון יעיל שניתן בשגרה לתינוקות, לילדים, לחיילים קרביים ולמבוגרים שטסים לאזורים מסוכנים. 

צהבת B

נגיף הפטיטיס מסוג B עלול לגרום לזיהום כרוני ומתמשך, כלומר מצב שבו הנגיף נשאר בתוך הכבד וגורם לנזק ארוך טווח שקשה יותר לטפל בו. זאת בניגוד לצהבת מסוג A, אשר נחשבת מסוכנת יותר, אך בדרך כלל אינה גורמת למחלה כרונית. 

המחלה הזאת, נדגיש, מסוכנת יותר לילדים, כאשר חצי מהילדים מתחת לגיל 6 שנדבקים בה עלולים לפתח מחלה כרונית. בקרב מבוגרים, הסיכון הזה עומד על כ-5 אחוזים בלבד. ההידבקות בצהבת B מתרחשת דרך נוזלי גוף, שימוש במחטים נגועות וכן יחסי מין. גם אם טרייה חולה עלולה להעביר את המחלה לתינוק בהנקה. 

כיום ישנם טיפולים לצהבת B, אך הם נחשבים חלקיים ומוגבלים. הדרך הטובה ביותר למנוע הידבקות במחלה היא להתחסן בחיסוני השגרה הניתנים לתינוקות בשלוש מנות, לחיילים קרביים ולמטיילים.

צהבת Cנגיף צהבת

גם הנגיף הזה, כמו צהבת B, עלול להוביל למחלה כרונית, אשר גורמת גם לשחמת הכבד ואף לסרטן. על פי ההערכות, כ-100 אלף אנשים בישראל חיים עם המחלה הזאת, כאשר רובם המוחלט כלל לא אובחנו ולא מודעים למצבם. בהתמודדות עם המחלה הזאת, התסמינים הבולטים בדרך כלל יופיעו רק כשהנזק כבר יהיה משמעותי מאוד – ואז יהיה קשה יותר להתאים טיפול יעיל ובטוח שיפחית את הסיכון לסיבוכים.

זהו נגיף שעובר בעיקר במגע עם דם נגוע והוא פחות נפוץ ביחסי מין. הוא מופיע בייחוד אצל מי שחולקים מזרקים או מחטים ללא חיטוי. לסוג הזה של המחלה אין כיום חיסון יעיל, אך ניתן לטפל בו בצורה די יעילה, כאמור אם מזהים אותו בזמן. טיפול נכון במחלה יכול להביא לריפוי מלא אצל כ-85 אחוזים מהמטופלים.

ובכל מקרה, אם אתם או אחד מיקיריכם מתמודדים עם צהבת מכל סוג, קודם כל חשוב לא לעבור את זה לבד. לצד המעקב הרפואי, כדאי לזכור שתמיד יש מה לעשות כדי לשפר את המצב, בין עם בעזרת מעגלי תמיכה, שיח עם אנשים אחרים שמתמודדים עם המחלה, וכמובן היעזרות בסיוע שמגיע לכם מהמדינה ומהביטוח הרפואי. כל אלו יעזרו לא רק לצלוח את האתגרים הרפואיים, אלא גם להתגבר על הקשיים הרגשיים והכלכליים שבוודאי ישפיעו מאוד בהמשך הדרך.

איך זה עובד

סובלים מבעיה רפואית, חליתם? נבחרת המומחים של זכותי הכוללת: רופאים, יועצי מס, רואי חשבון ויוצאי הביטוח הלאומי עומדת לרשותכם עד לקבלת המגיע לכם ממס הכנסה, ביטוח לאומי וחברות הביטוח.

1
פגישה ללא עלות

ניתן לקיים פגישה פרונטאלית באחד מסניפי החברה או טלפונית עם מומחה זכויות. הכל ללא עלות וללא התחייבות.

2
בניית תיק רפואי

אנו מסייעים ללקוחותינו להגיש תביעה המגובה בסיכום רפואי מקצועי וממצה המגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה.

3
הגשת התביעה

לאחר בניית התיק על ידי המחלקה המקצועית הכוללת: רופאים, מומחי זכויות ויוצאי הביטוח הלאומי מוגשת התביעה למוסד הרלוונטי.

4
הכנה וליווי עד הצלחה

וות המומחים שלנו ילווה את התהליך מתחילתו ועד סופו כולל דיווח שוטף, הנחיות לקראת הוועדות הרפואיות עד להצלחה.

לקוחות מספרים
מה לקוחות מספרים עלינו
צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם