מה הקשר בין שחמת הכבד ודמנציה?

ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

הכבד, כפי שאתם בטח יודעים, הוא איבר חיוני ביותר, שתפקידו העיקרי הוא לסנן את הדם, לסלק רעלים ולהפיק את נוזל המרה, ההכרחי לעיכול ולספיחת שומנים במעי הדק. השפעתו של הכבד על הגוף היא רחבה ביותר ונוגעת כמעט בכל תהליך חיוני בתוכו. לכן, מחלות כמו שחמת הכבד, עלולות להשפיע גם על מצבים רפואיים שלכאורה רחוקים ממנו מאוד, לרבות דמנציה ואלצהיימר.

כדי להבין האם קיים קשר בין שחמת הכבד לדמנציה, ואיך הקשר הזה יכול לבוא לידי ביטוי, בואו נכיר את שני המצבים האלו ואת המשמעויות הרחבות שלהם.

אדם עם שחמת הכבד

מהי שחמת הכבד ואיך היא משפיעה על הבריאות?

שחמת הכבד היא מחלה שבה רקמת הכבד הבריאה מתחלפת ברקמה צלקתית. המחלה יכולה להוביל לכשל בתפקוד הכבד, שעלול להיות מסכן חיים. התסמינים הנפוצים של המחלה יכולים לכלול הצהבה של העור, כאבי בטן, עייפות כרונית, אובדן תיאבון ועוד. 

אבחון של שחמת הכבד נעשה באמצעות בדיקות דם ואולטרסאונד – ובמידת הצורך גם ביופסיה. במקרה של אבחון חיובי, ניתן יהיה לטפל במחלה באמצעות שינויים באורך החיים, כגון הימנעות מאלכוהול, שימוש בתרופות שונות וטיפולים סימפטומטיים. בחלק מהמקרים, המחלה תהיה כרונית ותלווה את המטופל לכל החיים, אך אם מזהים אותה בזמן, ייתכן כי ניתן יהיה להביא לריפוי מלא.

מהי דמנציה ואיך היא באה לידי ביטוי?

דמנציה היא קבוצה של מחלות שגורמות להידרדרות הדרגתית בתפקוד הקוגניטיבי. תסמיני המחלות האלו כוללים ירידה בזיכרון, קושי בתפקוד היומיומי וחשיבה מעורפלת. דמנציה מוגדרת כמחלה חשוכת מרפא ואין טיפול שיכול לבלום אותה, אלא רק להאט את קצב התקדמותה. בקבוצת המחלות האלו נכללת גם מחלת האלצהיימר, שהיא גם גרסתה הנפוצה ביותר.

האם קיים קשר בין שחמת הכבד לדמנציה?

מדענים משערים כי אכן קיים קשר בין שחמת הכבד לדמנציה, אך המחקרים שבוחנים את הקשר הזה עדיין ראשוניים ולא סיפקו קביעה חד משמעית בנושא, נכון לכתיבת שורות אלו. כיום עדיין קיים צורך במחקרים נוספים כדי ללמוד עוד על הקשר הזה ועל ההשלכות שלו. 

עם זאת, דעה רווחת בקרב המומחים גורסת כי אכן קיים קשר בין שתי המחלות, שיכול להיות מושפע מהאופי הייחודי של שחמת הכבד. זוהי מחלה שיכולה כאמור לפגוע ביכולתו של הכבד לסנן רעלים מהדם, מה שעלול לגרום לצבירת רעלים וחומרים מזיקים בחלקים שונים בגוף, לרבות במוח, וכך לגרום עם הזמן לנזק נוירולוגי שתורם להתפתחות הדמנציה.

קשיש הלוקה בדמנציה

בנוסף, שחמת הכבד יכולה להשפיע על המטבוליזם של חומרים מסוימים, בהם חומצות שומן, סוכרים והורמונים שעלולים גם הם לפגוע בתפקוד המוח ולהגביר את הסיכון לדמנציה. חשוב גם לציין כי שחמת הכבד מובילה לא פעם להגברת תהליכים דלקתיים בגוף, אשר עשויים להעלות את הסיכון למחלות ניווניות מהסוג הזה.

עוד נדגיש כי שחמת הכבד ידועה כגורם סיכון לפיתוח סוכרת מסוג 2, מחלה מורכבת שעלולה אף היא להוביל לשורה ארוכה של סיבוכים לא צפויים. גם במקרה הזה, הסיכון לדמנציה יהיה גבוה יותר, בשל הפרעות בזרימת הדם למוח שנגרמות על ידי מחלת הסוכרת.

איך מפחיתים את הסיכון לתחלואה כפולה ומשפרים את בריאות הכבד והמוח?

מניעה היא הכלי החשוב ביותר שעוזר להפחית את הסיכון למחלות ולהאריך את החיים הבריאים. אם רוצים לשמור על כבד בריא, חשוב להפחית בשתיית אלכוהול, לא ליטול תרופות שלא לצורך, להקפיד על תפריט מאוזן ולהתחסן נגד צהבת. בנוסף, ניתן לעבור בדיקות תקופתיות שבוחנות את תפקוד הכבד, על מנת לזהות בעיות בשלב מוקדם ככל שניתן ולטפל בהן לפני שיחמירו. 

ואם אובחנתם עם שחמת הכבד – זכרו שיש הרבה דברים שתוכלו לעשות כדי לשפר את הבריאות ולנהל חיים טובים לצד המחלה. בעוד שריפוי מלא של המחלה יהיה אפשרי כאמור רק בחלק מהמקרים, הרי שאבחון מוקדם ושמירה על אורח חיים בריא, לצד טיפול תרופתי ומעקב רפואי, יכולים לסייע לשלוט בתסמינים ולשפר מאוד את בריאות הכבד ושאר מערכות הגוף.

 

Image 1 by Lifestylememory on Freepik

Image 2 by Freepik

איך זה עובד

סובלים מבעיה רפואית, חליתם? נבחרת המומחים של זכותי הכוללת: רופאים, יועצי מס, רואי חשבון ויוצאי הביטוח הלאומי עומדת לרשותכם עד לקבלת המגיע לכם ממס הכנסה, ביטוח לאומי וחברות הביטוח.

1
פגישה ללא עלות

ניתן לקיים פגישה פרונטאלית באחד מסניפי החברה או טלפונית עם מומחה זכויות. הכל ללא עלות וללא התחייבות.

2
בניית תיק רפואי

אנו מסייעים ללקוחותינו להגיש תביעה המגובה בסיכום רפואי מקצועי וממצה המגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה.

3
הגשת התביעה

לאחר בניית התיק על ידי המחלקה המקצועית הכוללת: רופאים, מומחי זכויות ויוצאי הביטוח הלאומי מוגשת התביעה למוסד הרלוונטי.

4
הכנה וליווי עד הצלחה

וות המומחים שלנו ילווה את התהליך מתחילתו ועד סופו כולל דיווח שוטף, הנחיות לקראת הוועדות הרפואיות עד להצלחה.

לקוחות מספרים
מה לקוחות מספרים עלינו
צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם