כוויות חום ומכת חום

ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

אפשר בהחלט להבין את הבלבול בין כוויות חום ומכות חום, אך בפועל, מדובר בשני מצבים שונים, שחשוב להבחין ביניהם כדי לדעת איך לטפל בכל אחד מהם ובעיקר כדי להבין מה אסור לעשות כשהם מתרחשים. הנה כמה דגשים שיעזרו להגיש סיוע מיידי במקרי החירום האלו ולהימנע מטעויות נפוצות שעלולות להחמיר את המצב.

מהן כוויות חום ואיך יודעים כמה הן חמורות?

מכת חום

כוויות חום נגרמות כאשר העור נחשף לחום קיצוני כתוצאה מחשיפה לאש, שמש, מים רותחים או כל דבר אחר בטמפרטורה גבוהה במיוחד. באופן כללי, אפשר לחלק את הכוויות לשלושה סוגים מרכזיים, בהתאם לדרגת החומרה: 

כוויות בדרגה 1 – אלו כוויות קלות ושטחיות שגורמות לכאב מקומי ולאדמומיות של העור. כוויות אלו בדרך כלל צפויות לחלוף לאחר כמה ימים בלבד, גם ללא שום טיפול או סיוע רפואי. 

כוויות בדרגה 2 – אלו כוויות משמעותיות יותר, שלצד הכאב והאדמומיות, עלולות לגרום גם לשלפוחיות. בתוך הקטגוריה הזאת נמצאות גם כוויות בדרגה 1, שמכסות שטחים נרחבים יותר בעור, או מופיעות באזורים רגישים במיוחד כמו כפות הידיים ובכל מקום אחר בגוף שבו העור עדין או דק במיוחד.

כוויות בדרגה 3 – זהו הסוג החמור ביותר של כוויות חום, אשר משפיעות על חלקים נרחבים בעור, או חודרות לשכבות העמוקות יותר של העור. כוויות אלו מצריכות פנייה מיידית לסיוע רפואי, על מנת למנוע נזק מתמשך שיכול להתבטא בצלקות, זיהומים וכאבים משמעותיים. 

מהי מכת חום ואיך מזהים אותה?  

בדרך כלל, הגוף האנושי יודע לשמור על טמפרטורה פנימית יציבה, גם בחשיפה לטמפרטורות גבוהות במיוחד. עם זאת, במקרים מסוימים, הגוף לא יכול להתמודד עם החום, בייחוד אם שוהים באזורים חמים למשך זמן רב או מבצעים פעילות גופנית מאומצת בסביבה חמה.

מכת חום מתבטאת בחום גוף גבוה מאוד (מעל 40 מעלות). התסמינים הבולטים ביותר לתופעה כוללים יובש חמור בפה ותחושת צמא מוגברת. במצב כזה, סביר שנחווה גם כאב ראש חמור, סחרחורת, בחילה או אפילו אובדן הכרה. זהו מצב חירום שדורש טיפול מיידי ועלול להיות מסכן חיים. 

מה לעשות (ולא לעשות) כשמטפלים בכוויות חום? 

כאמור, כוויות בדרגה 1 יחלפו גם ללא טיפול רפואי, אך גם במקרה הזה וגם במקרה של כוויות בדרגה 2, ניתן להיעזר בתכשירים שונים שאפשר לרכוש בבית המרקחת ללא מרשם רופא. כוויות חום כדאי לחבוש עם פד שמותאם לטיפול במצב הזה, המכיל וזלין או הידרוג'ל. וכמובן שכדאי להתייעץ עם גורם מקצועי כמו רופא או רוקח, על מנת לקבל את הטיפול המתאים ביותר.

כוויות חום

במקרה של כוויה בדרגה 3, שהיא כוויה חמורה, יש לפנות בהקדם למרכז רפואה דחופה, לשטוף את האזור במים ולעטוף אותו במגבת לחה.

בניגוד למה שחלק מהאנשים מאמינים, אסור להצמיד קרח לאזור הכוויה או לחבוש אותה באמצעות צמר גפן או פד רגיל. חשוב גם לא למרוח משחת שיניים או כל דבר אחר על האזור, ללא התייעצות עם גורם מומחה. כל אלו עלולים רק להגביר את הנזק ואת תחושת הכאב.

איך מטפלים במכת חום?

הדבר הראשון שחשוב לעשות כשמתמודדים עם מכת חום זה להוריד את חום הגוף באופן מיידי על ידי מנוחה במקום קריר, שתיית מים או משקאות קלים ללא קפאין ופנייה מיידית לקבלת טיפול רפואי. במידת הצורך, יינתן עירוי של נוזלים ומלחים לווריד, שבדרך כלל מאפשר להשיג שיפור מהיר במצב.

באופן כללי, מילת המפתח לטיפול במכת או כוויות חום היא מודעות. קודם כל, מטבע הדברים, חשוב לעשות הכול כדי להימנע מלהגיע למצבי חירום מסכני חיים, אבל אם הם כבר מתרחשים, יש לזהות אותם בזמן ולפעול מהר וביעילות כדי למנוע נזק משמעותי או חלילה סיבוכים כרוניים ומורכבים.

ידוע כי כוויות חום עלולות גם לגרום לנזק ארוך טווח ולפגיה ביכולת לתפקד ברמה יום-יומית. לכן, מומלץ למי שכבר חווה את החוויה הלא-נעימה הזו לבדוק אם מגיעים לו סעדים מסוימים, למשל מהביטוח הלאומי או מפוליסת ביטוח בריאות שברשותו.

איך זה עובד

סובלים מבעיה רפואית, חליתם? נבחרת המומחים של זכותי הכוללת: רופאים, יועצי מס, רואי חשבון ויוצאי הביטוח הלאומי עומדת לרשותכם עד לקבלת המגיע לכם ממס הכנסה, ביטוח לאומי וחברות הביטוח.

1
פגישה ללא עלות

ניתן לקיים פגישה פרונטאלית באחד מסניפי החברה או טלפונית עם מומחה זכויות. הכל ללא עלות וללא התחייבות.

2
בניית תיק רפואי

אנו מסייעים ללקוחותינו להגיש תביעה המגובה בסיכום רפואי מקצועי וממצה המגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה.

3
הגשת התביעה

לאחר בניית התיק על ידי המחלקה המקצועית הכוללת: רופאים, מומחי זכויות ויוצאי הביטוח הלאומי מוגשת התביעה למוסד הרלוונטי.

4
הכנה וליווי עד הצלחה

וות המומחים שלנו ילווה את התהליך מתחילתו ועד סופו כולל דיווח שוטף, הנחיות לקראת הוועדות הרפואיות עד להצלחה.

לקוחות מספרים
מה לקוחות מספרים עלינו
צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם