היפותרמיה וכוויות קור

ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

במדינה חמה כמו שלנו, רובנו בכלל לא מודאגים מתופעות כמו כוויות קור או היפותרמיה, אבל בפועל, מדובר במצבים רפואיים שיכולים להיות חמורים ואף מסכני חיים. ומשום שאנחנו לא כל כך מודעים אליהם, הנזק עלול להיות גדול ומשמעותי הרבה יותר. אז כדי להבין איך מטפלים בבעיות האלו ולהימנע מסיבוכים מיותרים, בואו נכיר לעומק את התופעות שאמנם נפוצות יותר במדינות קרות, אך עלולות להופיע אצל כל אדם, בכל מקום. 

מהי כוויית קור וממה היא נגרמת? כוויות קור

כשנחשפים לקור קיצוני, כמו לדוגמה כשמשחקים בשלג, צוללים למים קפואים או נחשפים לקרח, זה עלול לגרום לכוויה שיכולה להתבטא בגוון עור בהיר, כחול או אפור. כוויות אלו מתבטאות גם באובדן התחושה באזור הפגוע ולעיתים אף בנזק שעלול להיות ארוך טווח.

כוויות אלו הופכות נפוצות יותר בשנים האחרונות, עם התרחבות הטרנד של טבילה במי קרח, גם כאן בישראל. במצב כזה, כשהגוף מתקשה לחמם את עצמו, הוא מגביר את זרימת הדם לאיברים חיוניים ומפחית את הזרימה לאיברים כמו הידיים, הרגליים, האף, המצח, האוזניים והלחיים. לכן, אלו גם האזורים שיותר מועדים לכוויות קור. 

מהי היפותרמיה ואיך מזהים אותה בזמן? 

לגוף שלנו יש יכולת מרשימה לשמור על טמפרטורה קבועה, גם בחשיפה לקור קיצוני, אך במקרים מסוימים, היכולת הזאת עלולה להיפגע וזה עלול להיות מצב מסכן חיים. היפותרמיה מוגדרת כמצב שבו טמפרטורת הגוף יורדת מתחת ל-35 מעלות. זה קורה בעיקר בגלל חשיפה לטמפרטורות נמוכות או שהייה במים קרים, אך המצב יכול להתפתח גם כתוצאה משימוש בתרופות מסוימות או בעקבות מצבים רפואיים ספציפיים. 

התסמינים המרכזיים של היפותרמיה כוללים רעד בלתי נשלט, תחושת קור קיצונית, קושי בדיבור, עייפות חריגה, בלבול ובמקרים קיצוניים אף אובדן הכרה.

איך מטפלים בכוויות קור? 

הדבר הראשון שחשוב לעשות כדי לטפל בכוויות קור הוא כמובן לחמם את האזור הפגוע ולעבור לסביבה חמימה יותר. כדי לטפל בכוויה ניתן להשתמש במים חמימים, אבל לא רותחים. כך ניתן יהיה להגביר את זרימת הדם לאזור ולמנוע נזק משמעותי יותר. מנגד, מים רותחים עלולים רק להחמיר את הכוויה ואת תחושת הכאב. 

מה קורה אם לא מטפלים בכוויות קור? 

במקרים של כוויות משמעותיות וחמורות, הן עלולות לייצר נזק לרקמות העור שגם יכול להישאר לכל החיים. במצב כזה, האזור אף יהיה חשוף ורגיש יותר לזיהומים מסוגים שונים. במקרים מסוימים יהיה צורך בניתוח כדי למנוע פגיעה עמוקה יותר ובמצבים קיצוניים מאוד, בייחוד בכוויות קור קשות באצבעות הרגליים, ייתכן שתידרש כריתה של האיבר הפגוע.

אדם הסובל ממצב של היפותרמיה

איך מטפלים במצב של היפותרמיה?

כשמזהים אדם שסובל מהיפותרמיה או אפילו כשלא בטוחים שזה המצב, חשוב לפעול כמה שיותר מהר כדי למנוע נזק גדול יותר ואף להציל חיים. בשלב הראשון, יש להסיר בגדים רטובים, לעבור למקום חמים ואם אפשר, להתעטף בשמיכות חמות. אם האדם בהכרה, מומלץ לשתות משקה חם ולהשתמש בכל אביזר חם אחר כדי להעלות את חום הגוף. יש להימנע משימוש באמצעים חמים מדי, מכיוון שבמצב של היפותרמיה, האדם אינו רגיש לחום ולכן זה עלול לגרום לכוויות כואבות. במקרים קיצוניים ואם האדם אינו בהכרה, ייתכן שיידרש מתן נוזלים חמים דרך הווריד. 

בכל מקרה, כדאי להגיע בהקדם לקבלת טיפול רפואי, ובמקביל לעשות את המירב על מנת לכסות את האדם הפגוע ולחמם את גופו בעזרת אמצעים טבעיים כמו בקבוקים חמים. 

איך נמנעים מפגיעות קור נפוצות?

ישנן פעולות רבות שאפשר לבצע כדי להימנע מכוויות קור או היפותרמיה. קודם כל, חשוב כמובן להתלבש בבגדים חמים ולהצטייד גם בבקבוקים חמים ובאביזרי חימום אחרים בכל פעם שנחשפים לטמפרטורות נמוכות. מומלץ גם להימנע מצריכת אלכוהול בסביבה קרה, שבניגוד לדעה הרווחת, לא באמת מחמם את הגוף, אלא רק מגביר את הסיכון לפגיעות אלו. בנוסף, אם הפגיעות האלו נפוצות יותר אצלכם, כדאי לבצע בדיקות שגרתיות כדי לוודא שאתם לא סובלים מחסרים שונים או ממצבים רפואיים שמגבירים את הסיכון לפגיעות קור.

כך או כך, ייתכן כי כוויות קור (וגם היפותרמיה) עלולות לפגוע בתפקוד שלכם לטווח הארוך, ובמיוחד ביכולתכם לעבוד ולהשתכר. לכן, כדאי גם להכיר את הזכויות שמגיעות לכם מהמדינה, ואף לבדוק אם מגיע לכם פיצוי על פי פוליסות בריאות שרכשתם.

איך זה עובד

סובלים מבעיה רפואית, חליתם? נבחרת המומחים של זכותי הכוללת: רופאים, יועצי מס, רואי חשבון ויוצאי הביטוח הלאומי עומדת לרשותכם עד לקבלת המגיע לכם ממס הכנסה, ביטוח לאומי וחברות הביטוח.

1
פגישה ללא עלות

ניתן לקיים פגישה פרונטאלית באחד מסניפי החברה או טלפונית עם מומחה זכויות. הכל ללא עלות וללא התחייבות.

2
בניית תיק רפואי

אנו מסייעים ללקוחותינו להגיש תביעה המגובה בסיכום רפואי מקצועי וממצה המגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה.

3
הגשת התביעה

לאחר בניית התיק על ידי המחלקה המקצועית הכוללת: רופאים, מומחי זכויות ויוצאי הביטוח הלאומי מוגשת התביעה למוסד הרלוונטי.

4
הכנה וליווי עד הצלחה

וות המומחים שלנו ילווה את התהליך מתחילתו ועד סופו כולל דיווח שוטף, הנחיות לקראת הוועדות הרפואיות עד להצלחה.

לקוחות מספרים
מה לקוחות מספרים עלינו
צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם