חירשות מלידה וליקויי שמיעה מלידה

ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

כולנו יודעים כמה חוש השמיעה הוא חיוני כדי לתקשר עם אנשים סביבנו ולהתמצא במרחב. זו, למרבה הצער, הסיבה שילדים שנולדים עם חירשות מלידה או ליקוי שמיעה אחר מתמודדים עם אתגרים ייחודיים ומורכבים לאורך חייהם, שלא תמיד מובנים כל כך לצופים מהצד. כדי להתמודד עם האתגרים האלו במלוא הרגישות והתבונה, חשוב כמובן שההורים יבינו עם מה בדיוק ילדיהם מתמודדים, וגם יכירו את כל הכלים העומדים לרשותם כדי לספק סביבה מותאמת והזדמנויות שוות לילדים. בואו נכיר כמה דגשים שיעזרו לכולנו לעשות בדיוק את זה: ילד מנסה לשמוע

מה גורם למצב של חירשות מלידה או ליקויי שמיעה מלידה? 

על פי ההערכות, חירשות מלידה מופיע אצל 4 עד 11 ילדים מתוך 10,000. רוב המקרים של חירשות מלידה או ליקויי שמיעה אצל תינוקות נובעים מגורמים גנטיים, אם כי כרבע מהמקרים, על פי ההערכות שונות, יכולים להתפתח כתוצאה מגורמים סביבתיים, כלומר בשל מחלה, פציעה, מחלות של האם בהיריון, לידה מוקדמת, משקל היריון נמוך, או צריכה של סמים ואלכוהול בזמן ההיריון. 

איך ומתי אפשר לאבחן בעיות שמיעה בתינוקות? 

את שיטות האבחון לבעיות שמיעה אצל תינוקות ניתן לחלק לשתי קבוצות מרכזיות – שיטות התנהגותיות ושיטות אובייקטיביות. בשיטות התנהגותיות, גם ההורים וגם אנשי מקצוע יכולים לבחון את התגובה של התינוק או הילד לגירויים קוליים שונים. בהמשך, אם קיים חשד לבעיות שמיעה, ניתן לבצע בדיקות רפואיות אובייקטיביות ומדויקות יותר.

בהקשר הזה חשוב לציין כי בשבועות הראשונים לחייהם, תינוקות מגיבים בצורה מובחנת רק לרעשים עוצמתיים. הם יכולים לדוגמה להיבהל או לבכות כשהם שומעים רעש חזק. החל מגיל שלושה או ארבעה חודשים, ניתן גם לשים לב לתגובות מדודות יותר, כמו צלילים, שירים, דיבור או צחוק. 

האבחון הרפואי של חירשות מלידה נעשה בין היתר דרך בדיקת הדים קוכליאריים. זו בדיקה שנעשית לאחר הלידה, לפני השחרור מבית החולים, באמצעות שימוש באוזנייה שמתאימה לתינוקות, משדרת צלילים וקולטת את ההחזר שלהם מהאוזן. הבדיקה עוזרת להבין האם קיימת לקות באוזן הפנימית שגורמת לבעיות שמיעה והיא יכולה להתבצע גם בנקודות נוספות לאורך חייהם של תינוקות, ילדים ומבוגרים.

וכמובן שבכל מקרה שבו אתם חושדים שילדיכם סובלים מבעיות שמיעה כאלו ואחרות – כדאי להיוועץ קודם כל עם רופא הילדים ולהבין אם יש צורך בבדיקות נוספות ומעמיקות יותר.

האם ניתן לטפל בבעיות חירשות מלידה ובעיות שמיעה מולדות?

נער בעל חירשות מלידה

כדי לטפל בבעיות שמיעה, קודם כל נדרש כמובן לבצע בדיקות מקיפות כדי להבין מהן הסיבות ללקות הספציפית הזאת. במקרים מסוימים, ניתן יהיה לטפל בבעיה באמצעות תרופות (אם מדובר בדלקת), ניתוח, או שימוש במכשיר שמיעה. במקרים אחרים, ניתן יהיה להיעזר בשתל קוכליארי כדי לשפר את השמיעה. חשוב גם להדגיש שאם לקות השמיעה נגרמה מפגיעה בעצב השמיעה, כיום עדיין אין טיפול שיכול לסייע בשיפור המצב. 

מהן הזכויות שמגיעות לחירשים ולקויי שמיעה מלידה?

הורים לילדים שסובלים מלקויות שמיעה עשויים להיות זכאים לקצבת ילד נכה – החל מהלידה ועד לגיל 18. זאת בתנאי שהילד עונה על תנאים בסיסיים שהוגדרו על ידי המוסד לביטוח לאומי. התנאים האלו מגדירים כי ילדים כבדי שמיעה הם מי שסובלים מירידה של 40 עד 44 דציבלים בתדירות השמיעה, בשתי האוזניים וזקוקים למכשיר שמיעה באופן קבוע. במקרה כזה ניתנת זכאות לקצבת נכות בשיעור של חמישים אחוזים. יש להדגיש כי הזכות ניתנת גם במצב של חירשות מלידה וגם במצב של חירשות שהתפתחה במשך שנות חייו הראשונים של הילד.

כך או כך, מצב של חירשות, שבו הילד סובל מירידה בשמיעה של 45 דציבלים ומעלה בשתי האוזניים, יזכה בקצבת נכות של מאה אחוזים. 

כדי להיות בטוחים שאתם מקבלים את כל הזכויות שמגיעות לכם מהמדינה וגם ממסגרות נוספות שאולי לא הכרתם עד כה, מומלץ כמובן להיוועץ עם גורם מוסמך שיבטיח מימוש מלא של הזכאות שלכם בכל הערוצים האפשריים.

 

Image 1 by vwalakte on Freepik

Image 2 by Freepik

איך זה עובד

סובלים מבעיה רפואית, חליתם? נבחרת המומחים של זכותי הכוללת: רופאים, יועצי מס, רואי חשבון ויוצאי הביטוח הלאומי עומדת לרשותכם עד לקבלת המגיע לכם ממס הכנסה, ביטוח לאומי וחברות הביטוח.

1
פגישה ללא עלות

ניתן לקיים פגישה פרונטאלית באחד מסניפי החברה או טלפונית עם מומחה זכויות. הכל ללא עלות וללא התחייבות.

2
בניית תיק רפואי

אנו מסייעים ללקוחותינו להגיש תביעה המגובה בסיכום רפואי מקצועי וממצה המגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה.

3
הגשת התביעה

לאחר בניית התיק על ידי המחלקה המקצועית הכוללת: רופאים, מומחי זכויות ויוצאי הביטוח הלאומי מוגשת התביעה למוסד הרלוונטי.

4
הכנה וליווי עד הצלחה

וות המומחים שלנו ילווה את התהליך מתחילתו ועד סופו כולל דיווח שוטף, הנחיות לקראת הוועדות הרפואיות עד להצלחה.

לקוחות מספרים
מה לקוחות מספרים עלינו
צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם