חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

תוספת לקצבת נכות לבעלי נכות נפשית ופיגור שכלי

פברואר 18, 2014

תיקון החוק אושר: בעלי נכות נפשית ופיגור שכלי יקבלו תוספת לקצבה

אלפי נכים בישראל יקבלו תוספת של 247 ש"ח. איך זה קרה ולמי מגיע הקרדיט על ההישג?

מאת  מנכ"ל זכותי, וצוות זכותי


ב-10 בפברואר 2014 אישרה מליאת הכנסת בקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לתיקון חוק הביטוח הלאומי (תיקון 150). על פי הצעת החוק, כ-16 אלף נכים הסובלים מנכות נפשית או פיגור שכלי ושיעור נכותם עולה על 40%, יהיו זכאים לקצבה נוספת של 247 ₪. עלות החוק לביטוח הלאומי: כ-50 מיליון שקלים בשנה.

בעקבות מאבק הנכים בשנת 2002, נחקק סעיף 200 לחוק הביטוח הלאומי. הסעיף מוסיף קצבה חודשית נוספת המוענקת רק למי שיש לו נכות רפואית בשיעור מינימלי של 50% ומעלה. מבחינת מאפייני אוכלוסיית הנכים, מצאהמוסד לביטוח לאומי כי נכים בעלי סעיפי ליקוי שכלי או נפשי אינם מגיעים פעמים רבות אל סף הנכות המינימלי הנדרש לפי הסעיף (50%), ולכן אינם זכאים לקצבה חודשית נוספת.

קיימים נכי נפש מסוג מסוים שדי להם ב-40% נכות כדי להביא את המגבלה התפקודית שלהם עד כדי פגיעה ביכולת שלהם במידה קשה. לפיכך, יוצא שאלו לא מקבלים את התוספת. לא זאת בלבד, אלא שלנכים כלליים יש תוספת הנקראת שר"ם (שירותים רפואיים מיוחדים), שניתנת לנזקקים לסיוע בלבישה, אכילה ופעולות יום יום.

נכים, שנכותם נפשית ולא פיזית, נפגעים פעמיים: הם גם לא מקבלים את השר"ם וגם לא את התוספת שבס' 200. כלומר, על אף שנכותם הנפשית או השכלית היא בעלת השפעה תפקודית ניכרת, הם זכאים לקצבת נכות בשיעור בסיסי בלבד.

התיקון המבורך לחוק הביטוח הלאומי

בעקבות המצב, הוצעה הצעת חוק ממשלתית לפיה 16 אלף נכים ששיעור נכותם הוא 40% לפחות, יהיו זכאים לקצבה החודשית הנוספת בסך 247 ₪ (11.5% מקצבת נכות ליחיד). בחישוב הסכומים, יוצא כי עלות החוק בקירוב לביטוח הלאומי היא 50 מיליון ₪. ניכר כי הצעת החוק הועלתה בשל משא ומתן שנערך מול ארגון הנכים.

"הצעת החוק הזאת לכאורה מיטיבה, אבל יחד עם זאת, היא באה לא מטוב לבו של אף אחד, אלא היא באה כתוצאה ממשא ומתן עם הנכים. אני חשבתי שהביטוח הלאומי בא פתאום עם משהו טוב", הבהיר ח"כ חיים כץ, יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות.

בעקבות המשא ומתן, התוספת לא תחול על אנשים הסובלים מתופעות כמו חרדה, הפרעות אכילה, וכן על מבוגרים מעל גיל 67. זאת מכיוון שמדובר בהפרעות שההשפעה התפקודית שלהם נמוכה יותר והם מהווים עוד כ-12 אלף נכים, שאם היו נכללים, העלות המתווספת הייתה כ-35 מיליון ש"ח. עו"ד שלומי מור, מהמוסד לביטוח לאומי, הסביר בדיון בוועדת העבודה הרווחה והבריאות: "אם היו לנו תקציבים לא מוגבלים היינו מוסיפים לקבוצות נכים רבות. דעתנו המקצועית היא שלקבוצה זאת (הכלולה בתיקון) נגרם עוול גדול יותר".

דינה ברק, מנהלת תחום תמיכה קהילתית בריאות הנפש במשרד הבריאות, בירכה על הצעת החוק. "אנחנו רואים בתיקון הזה תיקון מאוד חשוב, מאוד חיובי. מדובר באוכלוסייה שיכולת ההשתכרות שלה היא מאוד מאוד נמוכה, רובם עובדים במפעלים מוגנים, ואתם שמעתם פה בוועדה מה המצב של השכר במפעלים מוגנים. כל אגורה נוספת זו ברכה אז אנחנו נשמח שזה ייכנס כבר לתוקפו". יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ חיזק את דבריה: " נמשיך לפעול על מנת להיטיב עם כלל הנזקקים".


מידע נוסף על נכות נפשית ופיגור שכלי:

לכל שאלה בנושא נכות נפשית או פיגור שכלי, צרו קשר באתר או התקשרו למומחי זכותי 5520*

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם