זכויות החולה
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

מה מגיע לכם בעקבות מחלה של בן זוג או בת זוג?

בזוגיות, מטבע הדברים, גם האתגרים האישיים ביותר הופכים משותפים. זה נכון במיוחד כאשר אחד מבני הזוג סובל ממחלה, אשר פוגעת בעצמאות שלו, בתפקוד הגוף או במצבו הנפשי. במצב כזה, ברור כי בני ובנות הזוג של מי שמתמודדים עם המחלה, נדרשים

מחלה של בן זוג

גם הם לאתגרים לא פשוטים שגוזלים זמן, אנרגיה ומשאבים נפשיים. לכן, החוק הישראלי מסייע להגן על בנות ובני הזוג בימים המורכבים האלו ומגדיר זכויות שנועדו להפוך התמודדות עם מחלה של בת זוג או בן זוג למעט קלה יותר. 

האם מגיעים לי ימי חופשה מהעבודה במקרה של מחלה של בן זוג או בת זוג? 

ב-1998 נחקק בישראל "חוק דמי מחלה" (היעדרות בשל מחלה של בן זוג או בת זוג). על פי החוק הזה, אם אתם עובדים כשכירים, אתם זכאים לקבל שישה ימי היעדרות בשנה, על חשבון ימי המחלה הצבורים שלכם, במקרה שבן או בת זוגכם חולים במחלה משמעותית. הזכאות הזאת, נדגיש, דורשת להוכיח כי בעקבות מחלה של בן זוג או בת זוג, הוא או היא הפכו תלויים לגמרי לצורך ביצוע פעולות שגרתיות כמו אכילה, רחצה, התניידות עצמאית ולבישת בגדים.

מה קורה אם בן או בת זוגי אובחנו עם מחלה ממארת? 

במקרה של התמודדות עם מחלות ממאירות, החוק מאפשר מרחב נשימה גדול יותר לבני הזוג – 60 ימי היעדרות בשנה שניתן להשתמש בהם כרצונכם. הימים האלו יקוזזו מסך ימי המחלה שצברתם עד כה, או שיבואו על חשבון ימי המחלה שעוד תהיו זכאים להם בעתיד. חשוב לציין כי במקרה הזה, בניגוד למחלות אחרות, אין צורך להוכיח כי בן או בת הזוג תלויים בכם לצורך ביצוע פעולות שגרתיות. 

הזכויות שמגיעות לבני ובנות הזוג של תורמי איברים להשתלה 

באופן שלעיתים עשוי להשפיע, חוק דמי המחלה מגדיר זכויות מיוחדות גם לבני ובנות הזוג של מי שבחרו לתרום איברים להשתלה. על פי החוק הזה, ניתן לדרוש להיעדר מהעבודה למשך שבעה ימים בשנה לכל היותר, כדי ללוות את בני זוגכם ולתמוך בהם בימים המורכבים האלו. זאת בנוסף ל-6 ימי ההיעדרות שאתם רשאים לזקוף לזכותכם על פי התנאים שכבר הזכרנו קודם. 

במצב הזה, תוכלו לבחור אם להוריד את ימי ההיעדרות האלו ממכסת ימי המחלה שאתם זכאים להם, או להשתמש בימי החופשה שצברתם עד כה בעבודה.

האם אפשר לקבל תשלום על ימים שבהם מסייעים לבני או בנות הזוג החולים? 

מחלה של בת זוג

באופן כללי, החוק בישראל מגדיר כי כשעובד לוקח יום מחלה, הוא לא מקבל תשלום על היעדרותו. זאת בתנאי שמדובר ביום בודד של היעדרות מהעבודה. עם זאת, כאשר מדובר בהיעדרות ארוכה, החוק כבר מאפשר לכם לקבל תשלום על פי המתוכנת הבאה: ביום השני והשלישי למחלה או לסיוע לבני זוגכם, תקבלו כמחצית מהשכר הקבוע שלכם, כאשר מהיום הרביעי והלאה כבר תקבלו שכר רגיל. 

ומה קורה אם המעסיק לא משלם לכם בגין ההיעדרות? במקרה כזה תוכלו לתבוע פיצויים מהמעסיק בהיקף גבוה יותר מזה שהייתם אמורים לקבל. 

אם אתם רוצים לממש את זכויותיכם בעקבות מחלה של בת זוג או בן זוג, יש למלא הצהרה לגבי ההיעדרות, שאותה תגישו למעסיק בצירוף מכתב מהרופא המטפל, שבו הוא יפרט את מידת התלות של בני זוגכם בכם לצורך תפקודם וההתמודדות עם המחלה. נזכיר כי אם מדובר במחלה ממארת, לא נדרש להוכיח תלות כזאת – אך בכל זאת תצטרכו להציג אישור מהרופא ומסמכים רלוונטיים נוספים. 

ואם אתם מרגישים שזכויותיכם נפגעו רק כי נאלצתם להתמודד עם מחלה של בן זוג או בת זוג, אל תהססו לבקש עזרה מגורם מקצועי, המכיר את הנושא לעומקו ויסייע לכם לדרוש את הזכויות שמגיעות לכם. 

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם