חדשות ועדכונים
ייתכן ומגיע לכם הרבה כסף! חייגו עכשיו 5520* או השאירו פרטים ונחזור אליכם

מכה לנכים: יקבלו 400 מליון שקלים פחות מהמתוכנן

יולי 2, 2020

הנכים סופגים מכה נוספת: פרקליטות המדינה חשפה בבג"צ כי נותרו למדינה רק 1.75 מיליארד שקלים לעדכון קצבאות הנכות. זאת בניגוד לסכום שהיה מתוכנן: 2.15 מיליארד שקלים. המשמעות: הנכים יקבלו סכום נמוך ב-400 מיליון שקלים ממה שציפו.


חוק קצבאות הנכים, כך מסתבר, קבע סכום כולל של 4.35 מיליארד שקלים. בגלל עליה בשווי שתי הפעימות הראשונות, עכשיו חסרים 400 מיליוני שקלים עבור שתי הפעימות הבאות שמתכננת הממשלה.

עם זאת, ייתכן שהבעיה תתוקן בזמן הקרוב. שרי האוצר והרווחה אמורים להביא לאישור מתווה חדש ומדורג, שיסדיר את המחסור ויאפשר העלאת קצבאות הנכות ב-2020 וב-2021. בסיום המתווה, קצבת הנכות ב-2021 תעמוד על סכום של 3,700 ש"ח. תהליך העדכון נמשך למעשה ארבע שנים, החל בשנת 2018 ועד לסיומו בשנת 2021.

חוק קצבאות הנכים לא קבע תאריכים מדויקים לביצוע הפעימה השלישית והרביעית. לכן, קיימות אי-בהירויות בחוק הדורשות מן השרים להמליץ על מועדים לביצוע. עקב גידול במספר מקבלי הקצבאות לאורך השנים (מ-242 אלף ל-270 אלף), גם עלויות החוק גדלו – וכך נוצר מחסור כספי נוסף שיש להשלימו מתקציב המדינה.

נכון להיום, בארגוני הנכים עדיין לא יודעים מתי תבוצע הפעימה השלישית בתהליך העלאת קצבאות הנכים. משבר נגיף הקורונה רק מסבך את המצב עוד יותר, עקב המשבר הכלכלי החריף שנוצר במשק, והקושי להחליט על מתכונת תקציב המדינה – תקציב דו-שנתי או חד-שנתי.

באמצע חודש יוני האחרון חסמו נכים את כביש החוף באיזור מחלף נתניה, במחאה על אי-מימוש מתווה העלאת הקצבאות על פי החוק. זו לא היתה ההפגנה הראשונה או האחרונה: שבועיים קודם לכן, חסמו מספר נכים את נתיבי איילון באיזור מחלף שפיים. בפעימה הראשונה, שבוצעה בחודש מארס 2018, עלתה קצבת הנכות לראשונה בכמעט אלף שקלים (1,000₪) – זאת לאחר הקפאה ממשלתית של 15 שנים. נכון להיום, קצבת הנכות של הביטוח הלאומי עומדת על סכום של כ-3,321 ש"ח.


חדשות ועדכונים

צרו קשר

אולי מגיע לך הרבה כסף!

מלא פרטיך ונחזור אליך בהקדם